(سایت مداحی کربلایی محسن احمدی)
بانوای دلنشین کربلایی محسن احمدی دوشنبه شبـــــــها راس ساعت:21 نعمت آباد خ میرزایی جنب خیابان مینو حسینیه حضرت ابوالفضل العباس(ع)،سامانــــــه هیئت:09381954355،سایت سیاسی مذهبی،اشعار مذهبی،اشعار مهدوی،احادیث و روایات
دانلود مداحی با صدای کربلایی محسن احمدی
آخـــرين مـطالــــــب
لـــــینک های ویـــــژه

درس هایی از ازدواج آسمانی

ماجراي ازدواج حضرت علي‌عليه‌السلام و حضرت فاطمه‌عليهاالسلام دارای نکات بسيار جالبي است که اگر خواهان سعادتيم و پيرو راستين اسلام، بايستي تا مرز توان تلاش کنيم.

 

░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░

از ماجراي ازدواج حضرت علي‌عليه‌السلام و حضرت فاطمه‌عليهاالسلام نکات بسيار جالبي را مي‌آموزيم که اگر خواهان سعادتيم و پيرو راستين اسلام، بايستي تا مرز توان تلاش کنيم تا مراحل اول ازدواج بر مبناي صحيحي صورت گيرد، و دوم آنکه ساده‌ زيستي در تمام شئون زندگي جامعه و بخصوص ازدواج راه يابد، وگرنه قيد و بندهاي اجتماعي در امر ازدواج که بيشتر نشأت گرفته از فرهنگ غير اسلامي و يا ساخته و پرداخته ذهن‌هاي کوتاه مادي و اشرافي است چون غل و زنجير بر دست و پاي جوانان و والدين آنها مي‌افتد و هر روز اين غل و زنجير بزرگتر و سنگين‌تر مي‌شود، تا جايي که امکان هر نوع حرکت صحيحي را مي‌گيرد و حيات جامعه را به سوي نابودي مي‌کشاند و بر فساد و نابساماني‌هاي رواني و مشکلات اخلاقي مي‌افزايد.

به گزارش شفقنا، حجت الاسلام سعيد نصيري در یادداشتی که در روزنامه رسالت منتشر کرده آورده است: درس‌هايي که از ازدواج حضرت علي و فاطمه زهرا عليهماالسلام مي‌گيريم از اين قرار است:

1- کفو و همتا بودن:

يکي از اصول اساسي و رازهاي موفقيت ازدواج، کفو و همتا بودن دختر و پسر با هم است، زيرا تنها در صورت همتا و همشأن بودن دو زوج است که درک متقابل آنان از يکديگر امکان‌پذير است. برخي تصور مي‌کنند کفويت تنها به شرايط ظاهري از قبيل مسائل نژادي و يا وضعيت مادي و رفاهي بستگي دارد. در صورتي که چنين نيست، بلکه همتايي و همسويي آرمان‌ها، خواست‌ها و تمايلات روحي و رواني افراد، ميزان آگاهي‌هاي علمي و ديني و ميزان تعهد عملي به مکتب و مذهب، و ارزش نهادن به ويژگي‌هاي اخلاقي و فرهنگي است. اگر مسئله همتايي نبود، بدون ترديد دختران زيبايي در مدينه بودند که از ازدواج با حضرت علي عليه‌السلام خرسند مي‌شدند. اما او حتي از آنان خواستگاري هم نکرد و براي حضرت فاطمه عليهاالسلام نيز خواستگاران فراواني بودند اما حضرت فاطمه عليهاالسلام و پيامبر صلي‌الله عليه و‌آله به اين وصلت‌ها راضي نشدند. تنها حضرت فاطمه عليهماالسلام و روح والاي او بود که زيبايي‌ها و شکوه معنوي حضرت علي ‌عليه‌السلام را درک مي‌کرد . در اين مورد پيامبر اکرم صلي‌الله عليه وآله فرمودند: اگر خدا علي را نمي‌‌آفريد براي فاطمه کفو و همتايي وجود نداشت. (1)

2- خواستگاري بدون واسطه:

خواستگاري بدون هيچ تشريفات و حضور واسطه انجام شد و حضرت علي‌عليه‌السلام شخصاً به خواستگاري حضرت فاطمه عليهاالسلام از پيامبر صلي‌الله عليه وآله اقدام نمود.

3- شرط اول؛ رضايت دختر:

پيامبر گرامي صلي‌الله عليه وآله بدون رضايت دخترش حضرت فاطمه عليهاالسلام به خواستگار پاسخ مثبت نداد.

4- قناعت:

در تهيه جهيزيه به ضروري‌ترين و ابتدايي‌ترين وسايل زندگي در آن عصر بسنده شد. از سيرت پيامبر اسلام صلي‌الله عليه وآله مي‌آموزيم که بايستي در الگوي مصرف تجديد نظر کنيم و در زندگي فناپذير و زودگذر دنيا به حد اقل ممکن قناعت ورزيم تا از گذرگاه پرهياهوي زندگي سبکبار بگذريم و تن به بردگي اين و آن ندهيم.مگر حضرت فاطمه عليها‌السلام دختر پيامبر صلي‌الله عليه وآله رهبر بي ‌نظير مسلمانان نبود؟ مگر از نژاد بني‌هاشم يعني اصيل‌ترين و شريف‌ترين تيره‌هاي عرب به حساب نمي‌آمد؟ مگر مادرش حضرت خديجه عليها‌السلام، ثروتمندترين زن عرب در عصر خويش نبود؟ مگر از همه جهات علمي فردي، آگاه تر و انديشمندتر از همگان نبود؟ مگر پيامبر گرامي اسلام صلي‌الله عليه‌ وآله نمي‌توانست جهيزيه زيادي را همراه دخترش کند؟ پاسخ همه اين سئوالات، مثبت است اما منش و روش پيامبر عظيم ‌الشأن اسلام صلي‌الله عليه و‌آله و خاندانش بر ساده‌ زيستي استوار است. (2)

متأسفانه در برخي خانواده‌ها بخصوص قشر مرفه جامعه، جهيزيه دخترانشان نمايشگاه بين‌المللي کاملي است از لوازم خانگي داخلي و خارجي که برقش چشم‌هاي ظاهربين را خيره مي‌کند.

5- مهيا کردن خانه:

اکنون ببينيم علي بن ابي طالب عليه‌السلام، شهسوار اسلام و محبوب‌ترين مردان و نزديکترين آنان در نزد خدا و رسول خدا  صلي‌الله عليه‌ وآله، چه داشت و چه تهيه کرد؟ ابن شهر آشوب در مناقب نقل مي‌کند: حضرت علي ‌عليه‌السلام نيز اتاق خود را براي عروسي آماده کرد. بدين ترتيب که؛ ابتدا مقداري ماسه کف اتاق پهن کرد و چوبي هم تهيه نمود، به دو طرف اتاق وصل کرد تا لباس‌هاي خود را روي آن بيندازد، و يک پوست گوسفند هم کف اتاق انداخت، و يک بالش نيز که داخلش را از ليف خرما پر کرده بودند در آنجا نهاد. (3) همين.

پي نوشتها:

1- ينابيع الموده، ص 177 و 237

2- زندگاني فاطمه زهرا عليهاالسلام، تأليف محمد قاسم‌ پور با مقدمه آيت‌ الله مرعشي نجفي، ص47

3- زندگاني حضرت فاطمه عليها‌السلام و دختران آن‌ حضرت، مؤلف: سيدهاشم رسولي محلاتي، ص‌56

نظر یادت نره همسنگر عزیز ░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░


๑۩๑ سید مهدی رضوی:09381954355 ๑۩๑

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


مـــــوضوعات مـــــرتبط: روایات مذهبی، بـایگانــــــی مـطالب زیبــــا، مطالب زیبا وخواندنی، زنـــــــــــــدگینامه، زندگینامه معصومین(ع)، دانستنیــــــــــــها، دانستنیهای دینی، ،
بــــــــــرچـــسب‌هــا: ماجراي ازدواج حضرت علي‌عليه‌السلام, ماجراي ازدواج حضرت فاطمه‌عليهاالسلام, ازدواج آسمانی, امیرالمومنین علی(علیه السلام), حضرت زهرا سلام الله علیها, کفو و همتا بودن, خواستگاري بدون واسطه, رضايت دختر, قناعت, مهيا کردن خانه,
[ 26 / 7 / 1391 ] [ 16:0 ] [ سید مهدی رضوی ] [ ]
░▒ نظر یادت نره همسنگر گرامی، برای بهتر شدن سایت لطفا اینجا کلیک نمائید heiat110.lxb.ir ▒░
پایگــاه مداحـــــــــــی

بــــــسـم الله الـــــــرحــمن الـــــــرحــیـم شما جوانید قدر لحظات جوانی را بدانید هــرگز جـز بـرای رضـای خـدا کاری نکنید. {حــــــضـرت آیــت آلله امــام خـامنـــه ای} تـا کــــــــور شـود هــر آنکـــه نـتواند دیـــد بین مـــن و رهبــــــر عزیزم عهــدی سـت ســید عــــــــلی حســــینی خـامنـــه ای فـــــرمانده ی ارشد سـپاه مهـــدی سـت شــادی دل حـضــرت زهــرا(س) صـــلوات نــویسنده: ســـــیـد مـهــــدی رضـــوی
مـوضوعــــــــــات وب
امـــــــکانات وب